Prijzenoorlog Westerstraat?

jumbowesterstraatHet zou zo maar kunnen dat de komst van supermarktketen Jumbo naar Amsterdam leidt tot een prijzenoorlog in de Jordaan. Jumbo, dat toch al niet bekendstaat om zijn bescheidenheid, opende woensdag een winkel in de Westerstraat, de eerste in de stad en zal dit niet ongemerkt voorbij laten gaan. Aan de andere kant van de straat, recht tegenover Jumbo, zit de grote concurrent Albert Heijn. En die zal reageren, zegt een woordvoerster. "Daar zullen we scherp op zijn." Dat kan uitdraaien op prijsverlagingen of spaaracties.


Goed nieuws dus voor de consumenten in de Jordaan, zo'n lokale prijzenoorlog. Voor de middenstand in de Jordaan kan dit juist nadelige gevolgen hebben: klanten die wegtrekken, op zoek naar de laagste prijs. Bij slager Louman maken de medewerksters zich geen zorgen. "Ik denk niet dat onze klanten naar Jumbo rennen als daar een kilo gehakt in de aanbieding is." De slager verwacht dat de kwaliteit van het vlees ervoor zorgt dat klanten weer terugkomen. Datzelfde geldt voor warme bakker Rob Im-ming, tegenover Louman. Op de prijs kan de bakker niet concurreren met Jumbo, maar wel met de kwaliteit van het brood, zegt een medewerkster. "Wij hebben veel vaste klanten." Met Jumbo krijgt Amsterdam een serieuze uitdager van Albert Heijn binnen de stadsgrenzen. De keten is het snelst groeiende supermarktbedrijf van Europa, zo blijkt uit recent onderzoek.

aheinwesterstraatIn vergelijking met Albert Heijn is Jumbo nog altijd een kleintje. Albert Heijn heeft bijna 850 winkels en een marktaandeel van 33,6 procent. Jumbo heeft slechts zo'n zes procent, maar is de enige keten die de groei van de marktleider enigszins kan bijbenen. Bovendien daagt Jumbo concurrent Albert Heijn expliciet uit met prijsverlagingen. Het bedrijf uit Veghel breidt al jaren het aantal supermarkten gestaag uit, ook buiten Brabant. De groei is geëxplodeerd na de overname van Super de Boer. Sindsdien bouwt Jumbo de groengekleurde winkels van Super de Boer om tot de gele supermarkten van Jumbo.

Door deze overname is Jumbo ook aan zijn plek in de Westerstraat gekomen; daar zat een vestiging van Super de Boer. De keten heeft nog drie supers in Amsterdam en twee in Diemen in handen gekregen. Het is nog niet bekend wanneer deze winkels worden omgebouwd tot een Jumbo. Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van Jumbo in vervulling. Het bedrijf had al een vestiging in Amstelveen, maar droomde ook van winkels in de hoofdstad zelf. Jumbo kreeg hier echter geen voet aan de grond. Via een omweg is het dus toch gelukt en dat zal consequenties hebben op de lokale markt. "Mensen gaan de nieuwe supermarkt uitproberen," zegt Bert Nijland, deskundige van onderzoeksbureau Nielsen. De kans dat die mensen vaste klanten worden van Jumbo, is aanzienlijk. De Brabantse keten scoort over het algemeen goed bij consumenten: de prijs is laag, het aanbod groot, misschien nog wel groter dan bij Albert Heijn en Jumbo staat bekend om zijn klantvriendelijkheid en de korte rijen bij de kassa.

Uit cijfers blijkt dat Jumbo na de verbouwing van een Super de Boer-winkel gemiddeld 25 procent meer omzet boekt dan deze voorganger. Die extra omzet moet bij andere winkels vandaan komen. "De komst van Jumbo gaat Albert Heijn omzet kosten in Amsterdam," voorspelt Nijland. "Het scheelt nogal of Albert Heijn een Super de Boer aan de overkant heeft of een Jumbo." Jan-Willem Grievink van het Foodservice Instituut Nederland denkt dat iedereen moet inleveren door de komst van Jumbo. "Albert Heijn heeft daar het meest last van. Amsterdam is tenslotte een Albert Heijnstad."

De grootste keten van Nederland, die in Amsterdam enkele buurten domineert, zal 'een stapje harder moeten zetten', stelt Grievink dan ook. "Albert Heijn zal zich niet willoos laten slachtofferen." Hij verwacht lagere prijzen in de omgeving van de Westerstraat en betere kwaliteit van de supermarkten. "De consument wordt hier beter van."

 


Bron: Het Parool, door Michiel Couzy