Boten Noordermarkt weg?

prinsengrachtbotenHij is een beschaafd mens en dus is het hem niet aan te zien, maar woonbootbewoner Hans Paalman (64, consultant in ruste) is 'wit-verzengend-heet'. Stadsdeel Centrum wil bij de Noordermarkt 'een open afstapplaats' maken, waardoor zijn boot moet verkassen. En die van zijn buurman ook. Paalman staat naast zijn 23 meter lange schip uit 1906, dat in de Prinsengracht ligt. Zijn blik verraadt diepgewortelde trots op het schip, dat hij onlangs geheel heeft laten opknappen.

 

In de verte is de Westertoren te zien, het dek baadt in de zon en de terrassen op de Noordermarkt zitten vol. "De mooiste plek van de stad. Ik kan hier tachtig worden." Maar dat ziet het stadsdeel anders, bleek toen twee ambtenaren hem kwamen vertellen dat zijn ligplaats wordt opgeheven. Het is onderdeel van een groter plan, waar Paalman vooralsnog de noodzaak niet van inziet. Het stadsdeel wil het zicht op het water vergroten. Ook komen er, her en der verspreid in het centrum, dertig open afstapplaatsen, die het vervoer over het water moeten bevorderen.

 
Ook op het Amstelveld moeten twee woonboten verhuizen 'om de relatie met het water te herstellen'. Een boot op de Snoekjesgracht moet weg omdat hij op 'een nautisch knelpunt' ligt. Het staat allemaal in het conceptbestemmingsplan Water, dat het stadsdeel gisteren naar buiten heeft gebracht.

 
De toon van de boodschap was volgens Paalman dwingend en arrogant. "Alsof ze zeiden: u woont hier wel, maar wij willen hier een parkeergarage bouwen. Als u niet gaat, slopen we het huis onder u vandaan." Tja, en daar zit je dan, met je schitterend opgeknapte boot. Paalman kende de boot al jaren voordat hij er eigenaar van werd. Als hij op bezoek was bij zijn vrienden, die aan de overkant liggen, keek hij altijd verlekkerd naar het object. Als die boot toch eens te koop zou zijn. En zie, in 2007 kon hij de boot voor een lieve duit kopen, nadat hij zijn huis in Nieuwkoop had verkocht. Daarna liet hij het interieur helemaal strippen. Een scheepstimmerman kreeg er een mooie klus aan. "Eigenlijk zou dit de eerste zomer worden dat ik rustig in het zonnetje op het dek achterover kon zitten en nu dit."

 
Nadat de ambtenaren hem het slechte nieuws hadden verteld, probeerde Paalman de schok te verwerken en kwam een kaart op tafel met locaties waar hij zijn nieuwe ligplaats uit mocht kiezen. De alternatieven concentreerden zich vooral rond Kattenburg en Wittenburg. "Maar er is helemaal niets wat het bij de Noordermarkt haalt. Ik wil helemaal niet weg."

 
Zijn buurman Nout IngenHousz, die hier al sinds 1993 woont, is behoorlijk lamgeslagen door het nieuws. Twee jaar geleden hoorde hij voor het eerst van het voornemen ligplaatsen bij de Noordermarkt op te heffen. Toen verliep de communicatie ook al zo onhandig, zegt hij. "Kregen we een mottig A4'tje in de brievenbus, niet eens aangetekend, met het bericht dat een aantal woonboten moest verdwijnen. Het gaat wel om mijn huis. Alles staat in één keer op zijn kop." IngenHousz zou er niet van opkijken als dezelfde woonboot op een andere plaats zeker anderhalve ton minder waard is. "Maar over financiële compensatie wordt met geen woord gerept."

 
Paalman wil nog even terug naar de kern van het probleem. Want waarom is deze ellende nodig? Voor die op- en afstapplaats, waarbij buurtbewoners voor nóg meer verkeer op het water en nóg meer drukte, lawaai en uitstoot van gassen vrezen? "Ze zeggen: jullie moeten weg voor een hoger doel. Maar wat is het hogere doel? Die aanlegsteiger? Komt de bierboot dan fusten afleveren? Of is het voor de Albert Heijn? Zullen dan heftrucks over het plein rijden? Hoe zien ze dat? Wij moeten weg, maar er is geen plan." Paalman heeft nog wel een suggestie: die anderhalve kilometer ligplaatsen die het stadsdeel bij elkaar heeft weten te scharrelen, kan het beter aan andere mensen geven. Genoeg lui die heel graag in Amsterdam op een boot willen wonen.

 


Bron: Het Parool, door Malika Sevil