Geen stoplicht Marnixplein

marnixplein_kleinDe Marnixstraat wordt voorlopig geen dertigkilometerzone, en op het Marnixplein komen ook geen stoplichten. Om de straat toch veiliger te kunnen maken, grijpt de gemeente terug naar oude plannen om de weg opnieuw in te richten. Dat heeft het gemeentebestuur besloten op basis van een aantal onderzoeken naar de verkeersveiligheid op de Marnixstraat. 

Na een dodelijk ongeluk op het Mamixplein in juli 2009 hadden verontruste buurtbewoners en de deelraad van

stadsdeel Centrum wethouder Hans Gerson gevraagd om genoemde, ingrijpende maatregelen. Gerson concludeert echter dat die te kostbaar zijn, en de situatie eigenlijk alleen maar onveiliger maken. 

Zo blijkt uit een analyse van adviesbureau Goudappel Coffeng dat er te weinig verkeer over het Mamixplein komt om verkeerslichten te plaatsen. Volgens het adviesbureau is het risico reëel dat veel fietsers en voetgangers het rode licht zullen negeren. Gerson: "En daar wordt de situatie alleen maar onveiliger van. Ik weet dat veel bewoners er niets van geloven als wij zeggen dat een stoplicht niet helpt. Daarom hebben we Goudappel gevraagd om onze metingen te controleren en met een onafhankelijk advies te komen."

Het plaatsen van stoplichten op de kruising van de Marnixstraat en de Elandsgracht wordt door hem om dezelfde redenen verworpen. Het instellen van een dertig kilometerzone is volgens Gerson niet realistisch, omdat het wegprofiel dan compleet moet worden veranderd. "Dan moeten we de vrijliggende fietspaden die we nu gaan aanleggen weer weghalen, komt al het verkeer op één baanvak, en moeten bovendien alle parkeerplaatsen in de straat verdwijnen."

De kosten van zo'n herprofilering zouden bovendien voor de hele binnenring, waar ook de Weteringschans en de Sarphatistraat toe worden gerekend, minstens 55 miljoen euro bedragen, becijferde ingenieursbureau Grontmij.

Het gemeentebestuur heeft daarom besloten de oude plannen van de Marnixstraat alsnog uit te voeren. Vanaf 25 mei zal de straat volledig worden heringericht, en worden onder andere gescheiden fietspaden aangelegd, komen er betere oversteekplaatsen, en wordt de voorrangssituatie duidelijker aangegeven. Eind oktober 2011 zal het werk klaar moeten zijn.
 
Bron: Het Parool - 28 April 2010 - Door: Jasper Karman